tisdag

TJUR såklart!!! errr eller?!

Jag höll på att bli tokig om det här med manliga kossor. Så jag gick in på Wikipedia. Sökte på "kossa". Där fanns inga svar. Kom sedan på det! TJUR FÖR TUSAN! En manlig kossa är ju försjutton en tjur. Men, efter att ha sökt på "tjur" är jag om en mär förvirrad.
Endast denna infornationen fanns att tillgå.

"Tjur är en individ av hankön av nötkreatur, älg med flera hovdjur. Om tjuren är kastrerad blir den en oxe.
Kända tjurar är till exempel:
Tjuren Ferdinand"
Jaha. Inget som säger att det är en manlig kossa eller?!
Därför tvingades jag att återigen söka på "kossa".
Och oj, kon har fyra (!!!) magar. Varav tre kallas "falska" och en äkta. Hmm.
Men följande information var nog ändå mest lärorik:
En faktoid om kor är att de går att välta medan de sover. Det påstås ibland att "kovältning" är ett lantligt pojkstreck. I själva verket ligger kor när de sover (även om de kan vara dåsiga när de står upp) och de är i vilket fall för tunga för människor att välta, då en normal ko väger cirka 600 kg.
man lär sig något nytt varje dag!
(((Over and Out)))

1 kommentar:

Anonym sa...

Frida, sorry att du fick betala min nota! Du får pengar för det... Hur mkt kan det varit på?