söndag

Da-vinci koder funna

da Vinci-kod gömd i ”Nattvarden”

Leonardo da Vincis mångbottnade och mytomspunna målning ”Nattvarden” döljer ett musikstycke.
Det hävdar en italiensk musiker och datatekniker, som säger sig ha löst en da Vinci-kod som ingen annan hittills sett.

– Det låter som ett requiem, säger Giovanni Maria Pala, 45.
På bordet framför Jesus och apostlarna ligger ett antal brödlimpor med jämna avstånd mellan varandra. Likaså är samtliga händer på bilden placerade med jämna mellanrum från varandra.
Efter att ha markerat bröden, som symboliserar Kristi lekamen, och händerna, som välsignar maten, som noter och dra de fem strecken från notsystemet tvärs över målningen, framträdde ett musikstycke.
Som lät förfärligt, erkänner Pala.

Inte förrän han spelade stycket från höger till vänster (Leonardo da Vinci antecknade ofta spegelvänt) framträdde det dystra, mörka och requiem-liknande musikstycket, skriver nyhetsbyrån AP.
Det har tagit Giovanni Maria Pala fyra år att knäcka den musikaliska da Vinci-koden. Han blev intresserad när han såg ett nyhetsprogram som spekulerade i att det kunde finnas musik dold i den mytomspunna tavlan.
– Men sedan hörde jag inte mer om det. Som musiker var jag intresserad av att gräva djupare, säger han till AP.
Leonardo da Vinci var en musikalisk begåvning, jämte alla andra talanger. Han spelade lyra och designade dessutom flera olika instrument.

texten har jag snott och kortat ner från Aftonbladet. Intressant läsning så här på morgonkvisten, tycker jag!
På jobbet hade jag som vanligt kul! Roligt att min älskade Benny ringde in för att chöta på vägen hem också! Drick nu mkt vatten Beppo! =)
Nu skall jag lägg amig o sova. natti

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, klart jag träffade Benny. Haha. galet galet. Han sa inget dumt va? :)

Anonym sa...

ang. tatoo. Ja, mer unik än min kan man nog inte vara. jag har själv författat texten, själv översatt till latin, själv valt symboltypsnitt så jag vet inte om det går att vara mer unik. INgen annan i hela världen har ju min tatuering. Kanske du trodde att bilderna var googlade, men det är min rygg på bilderna, sedan har jag arbetat ihop text och rygg i photoshop. Är ju grafisk formgivare sp för mig var det en baggis ;)

Anonym sa...

har du läst böckerna? hoppas du sussar sött nu,,,och att arbetsnatten inte var vidrig,,,,många fullisar som ringde eller? vi hörs och ses snart

Anonym sa...

haha jag tänkte väl. Blev lite stött när jag lagt ned så mycket arbete men så slog det mig. Fan bilderna kanske verkar gogglade. hahah... ja ja. Tack, den e verkligen speciell för mig.

Till stärjnorna genom svårigheter.
Tillägnat min syster och min bror
Med evig kärlek
Carl gustav Emil
Linda Andette

är det som ska stå på ryggen. :)

Vad gar du gjort i helgen då?